tisdag 22 oktober 2013

VFU II

Vilken bergochdalbana det här är alltså. Idag undrar jag hur jag någonsin skulle kunna tänka mig att jobba med något annat än läraryrket? Idag gick det alltså mycket bättre. Gör om, gör rätt.

Idag höll jag i en mattelektion igen med fortsättning på där vi slutade igår.

Jag började passet med en mattegenomgång, och allra först med att:
1. Förklara syftet med det jag skulle göra.
2. Ge instruktioner för hela lektionen så att de får en överblick över vad som ska göras samt skriva ner dessa instruktioner på tavlan.
3. Skapa en överenskommelse med eleverna om att de är tysta och lyssnar när jag pratar
och om de vill tillägga eller fråga något räcker de upp handen. Då blir det mycket lättare för dem att
koncentrera sig och lyssna och lättare för mig att prata.

OCH vilken skillnad det blev! Kan såklart bero på massa andra faktorer också, men jag väljer att tro på att det gjorde skillnad. Eleverna fick veta varför jag hade genomgången och vad som väntades av dem på lektionen och vi hade en deal om att det är handuppräckning som gäller. De var verkligen jätteduktiga, det var tyst och lugnt och eleverna hängde med. Halleluja! Så detta är dagens tips. Var organiserad. Även jag kände mig mycket lugnare och genomgången kändes tusen gånger säkrare idag jämfört med igår och tusen gånger roligare. Inte alls lika farligt och skärrande som igår.

Jag fick i stort sett bara bra feedback från min handledare och som grädde på moset fick jag även beröm från eleverna: "Du har jättebra genomgångar! Jag förstår hur du menar!"

Och åh, så fint och skönt det är att få höra! Det är ju det viktigaste! Nu jäklar är jag back on track!
Nu ska jag planera klart en svenskalektion(läsförståelse) till imorgon och en engelskalektion till på
torsdag där eleverna ska få göra muntliga övningar. Utvärdering kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar