fredag 5 mars 2010

Ikväll drömmer jag om:

En ny stad med nya äventyr, nya ställen att utforska, nya människor
att lära känna. Jag har flyttat in i en ljus lägenhet med balkong och stora
avlånga fönster som nästan går från golv till tak. På en av väggarna i mitt stora
vardagsrum har jag hela världskartan som fondvägg och om man har häftsift så
får man mer än gärna märka ut speciella platser. Sådana som är extra fina.
I ett av hörnen i rummet står en gammal karusellhäst och i ett annat står ett piano
som jag så länge velat ha. Alla mina klänningar och skor behöver inte längre trängas
i en trång och liten garderob utan nu har jag en walkincloset som är bland det
tjusigaste jag vet. Men det finaste av allt är att hela lägenheten är full av fina
människor. På något vis har jag lyckats samla alla mina finaste vänner där med
mig. Det är sommar och varmt ute. Vi har öppnat balkongdörren och alla fönster
så att det känns ut som att vi i själva verket är ute. Vi sitter på golvet i vardagsrummet
och dricker vin och öl och sjunger fina låtar som There is a light that never goes out
och With a little help from my friends. Det spelas på både pianot och på gitarrer så
högt att alla som går förbi på gatan nedanför hör och allt är magiskt och helt fantastiskt.
Och på tal om magi så sitter det en pojke med vit och marinblårandig tröja brevid mig.
Han har dom finaste ögonen jag någonsin sett, mörkt, lockigt nästan bångstyrigt hår
och har alltid ett leende på läpparna. Han tar min hand och håller den i sin. Jag blir
helt rusig av att bara se på honom och hur jag än har svårt att tro det så är han är lika
galet förälskad i mig som jag är i honom. Vi ser på varandra och sjunger med i textraden:
To die by your side is such a heavenly way to die och det minsta jag vill just i den
stunden är att dö för jag lever livet och det lever med mig helt underbart.
Men om jag tragiskt nog skulle dö precis just då så skulle jag inte ha kunnat dö lyckligare.


Det är sånt jag kan drömma om en fredagskväll. Vad drömmer ni om? Snälla, fina ni?
Kan ni inte skriva ner vad ni drömmer om just nu? Som små fina historier,
det skulle vara helt fantastiskt att få läsa och det skulle göra mig så himla glad.
Åh. Jag hoppas.

5 kommentarer:

  1. Jag drömmer om dig, Göteborg och en förfest där vi blir fulla pinsamt snabbt och sjunger falskt och högt till alla våra bästa låtar. Vi har våra finaste klänningar och det lyser om oss.

    SvaraRadera
  2. min dröm om min fina bil och jag.

    en mercery, en svart. jag kör den, sakta, har satt ned taket så jag känner sommaren, solen och doften av träden. jag sitter där och lyssnar på finaste the earl "remember then". jag sitter helt själv, har ett flak öl i baksätet, jag är på väg till min finaste älskade pojke. han som är perfekt för mig. vi ska mysa och dricka öl tillsammans i min bil. sedan ska jag och han fara och dansa. han är helt perfekt, så som han ska vara.

    i slutet säger han att han älskar mig, att jag är bäst, jag är det finaste han vet.

    min finaste dröm. du har också en fin dröm.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. sv: åh tack!
    vad jag drömmer om ungefär: vin/sommar/festival/paris/finakillen/osvosv.
    kanske sommarkväll och att sitta i gräset med en gitarr några fina vänner och lite öl, eller på en balkong en hel natt med någon man tycker om.
    ungefär.
    kram!

    SvaraRadera
  4. Jag pluggar någonting som heter international event management. Jag hamnade här på något höger vänster vis under 2007. Jag bodde i Bryssel och började fundera på att läsa konsthistoria i Köpenhamn eller Aarhus. Funderingarna att flytta till Danmark gjorde att jag började fundera lite till. Jag kan lika gärna flytta till ön, tänkte jag. Jag hade en brevkompis som hjälpte och hittade min kurs åt mig, han visste precis vad jag letade efter utan att jag visste.
    Så kom jag hit och hälsade på, eller jag åkte till honom och hälsade på. Sen bestämde jag mig för ett annat universitet, och nu är jag här. Vad pysslar fröken själv med?
    Mina drömmar ja... Skriver om dem sen, men om jag får plats sitter jag gärna på din soffa, och förälskar mig i någon av dina fina vänner.

    SvaraRadera
  5. Jag drömde om en vanlig dag i framtiden. Det var en dyster framtid. Staden var gråare, hårdare och mer sorglig än någonsin. Jag såg aldrig himlen, bara den blöta betongen nere i det förstörda tunnelbanesystemet (vissa delar av spåren hade byts ut med Gröna Lunds gamla berg och dal-banor, så de gamla tanterna, barnen och de som inte höll i sig ordentligt flög ur vagnen och ramlade ner i det tomma intet när vi gled fram genom gångarna). Väl framme vid min slutdestination kom jag till ett gammalt hus. Okända människor gick omkring på de olika våningarna, ljus var tända i de skitiga fönstren och spred ett orange-aktigt sken. De ruttna plankorna som utgjorde golvet brast, men jag sprang upp till översta våningen där min kusin väntade på mig och vi somnade, i en hög av gamla retro adidas-shorts. (?)

    Drömmar, som sagt.. Tack angående min pappa-teckning! Jag har det annars bra, väntar på genuin rit-inspiration. Hur har du det själv?

    SvaraRadera